|
Osobnost Miloslava Kabeláče a jeho sonatina pro hoboj a klavír
Trnčíková, Barbora ; SEQUARDTOVÁ, Liběna (vedoucí práce) ; MIHULE, Jiří (oponent)
Tato práce se zabývá životem a dílem českého hudebního skladatele 20. století Miloslava Kabeláče se zaměřením na jeho Sonatinu pro hoboj a klavír op. 24. Snahou je zde přiblížit nelehký životní osud významného českého symfonika, jehož hudba byla „umlčována“ jak za II. Světové války, tak za socialistického režimu. Rozbor Sonatiny pro hoboj a klavír má pomoci dílo dostat do širšího povědomí a pomoci dalším interpretům k jejímu zevrubnějšímu pochopení a nastudování.
|
|
Varhanní dílo Miloslava Kabeláče
Káčerková, Michaela ; TŮMA, Jaroslav (vedoucí práce) ; ČERNÝ, Pavel (oponent)
Cílem této prácš je soustředit informace o skladatelově díle, kde se uplatňují varhany. Jedná se tedy o dvě fantasie op. 32, Čtyři preludia pro varhany op. 48 a dvě symfonie - 3. symfonie op.33 a 8. symfonie op. 54. Aby byl výčet autorova varhanního díla kompletní, je potřeba zmínit rovněž elektroakustickou kompozici E fontibus Bohemicis op. 55. První kapitola stručně pojednává o životě a díle této významné osobnosti české hudby 20. století. Další kapitoly jsou věnovány jednotlivým dílům a zmíněna je rovněž Kabeláčova kompoziční technika a nové způsoby notace.
|
| |
|
Vokální symfonie v tvorbě Vladimíra Sommera a Miloslava Kabeláče
Trojan, Pavel ; RIEDLBAUCH, Václav (vedoucí práce) ; FILAS, Juraj (oponent)
Tato magisterská práce se zabývá žánrem vokální symfonie. V první kapitole se
autor zaměřuje na definování žánru v kontextu historickém, hudebně teoretickém
a sémantickém. Zvláštní pozornost je věnována postavení a funkci žánru
v symfonické tvorbě několika skladatelů. Těžištěm této magisterské práce je pak
analýza dvou zásadních českých děl druhé poloviny 20. století - Vokální symfonie
Vladimíra Sommera a Osmé symfonie ?Antifony? Miloslava Kabeláče. Předmětem
zkoumání je hudební forma a především potom začlenění, funkce a stylizace vokální
složky a její vliv na celkové vyznění díla.
|